fredag 22 augusti 2014

Utklassning

Ninni får stiga åt sidan, Elis har t.o.m. mer tur än vad hon har i spel! Elis och jag spelar fia med knuff och han utklassar mig totalt!

Han började med att slå en sexa och sen en sexa och efter det en fyra. En liten räkneövning senare och han konstaterade att han fick gå 16 steg.

Jag kontrade med att slå en etta i mitt första slag och fick därmed ut en pjäs från mitt bo!

Efter det slår vi varsitt slag och efter det är det Elis tur igen varpå han frågar "vad behöver jag slå för att knuffa ut dig?" Då sa jag "Räkna!" Han räknar till tio och vi konstaterar att han behöver slå en sexa och en fyra. "Men det kommer inte hända" sa jag. Ni förstår säkert redan nu hur det slutade. Han slog givetvis en sexa följt av en FYRA! Sån fruktansvärd råtur!! Han är värre en sin mamma tänkte jag. Elis skrattar av lycka och puttar bort min pjäs...

Men det slutade inte där. Det tog nog säkert 10 slag innan jag fick ut en pjäs ur mitt bo igen. Då hade Elis redan hunnit runt med en och hade ytterligare två pjäser ute ur boet.

I skrivande stund har jag repat mig lite men är påväg mot ett säkert nederlag. "Nääää det är inte sant!" nu slog han en sexa igen varpå han påpekar att han slår många sexor och givetvis slår han en sexa till samtidigt som han säger det!

Under tiden jag skrev förra stycket slog han tre sexor och en etta vilket reaulterade i att han knuffade ut två av mina pjäser...

Nu måste jag koncentrera mig på spelet igen innan jag blir totalt förödmjukad av en fyraåring!

3 kommentarer:

  1. Heja Elis, den skickligheten har du ärvt av mamma för sådan tur finns ju inte :)

    SvaraRadera
  2. Hmmmm.... JAG hade inga som helst problem att slå Elis när vi spelade. Hmmm.... Undrar förresten vem mamma har ärvt sin skicklighet från...

    Moffa

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen att ni övar att räkna - och även att tänka taktiskt! Kul och bra!

    Moffa

    SvaraRadera